38. tekst serijala : Izazovi i dileme manjinske politike u hrvatskom društvu – NACIONALNE MANJINE U LOKALNOJ I REGIONALNOJ SAMOUPRAVI (38/2024) – VIJEĆA IMAJU VAŽNU ULOGU KADA MANJINE NE PARTICIPIRAJU U VLASTI
Intervju: Ognjen Vukmirović, zamjenik župana Šibensko kninske županije iz redova srpske nacionalne manjine
Ima područja gdje su predstavnici nacionalnih manjina dio izvršne vlasti ili čak same i čine tu vlast i tu vijeća imaju manju funkciju i postavlja se čak i pitanje njihove potrebe ili svrsishodnosti. Ali tamo gdje predstavnici nacionalnih manjina nisu dio izvršne vlasti vijeća i predstavnici su definitivno potrebni . Oni su savjetodavno tijelo , oni su u mogućnosti da detektiraju probleme , želje pa i mogućnosti jedne zajednice te ih staviti na znanje onima koji o tome odlučuju . I zato je uloga vijeća ključna tamo gdje nemamo političku participacije nacionalnih manjina u izvršnoj vlasti .
Na mjestu ste dožupana Šibensko – kninske županije iz redova srpske nacionalne manjine nacionalne manjine. Kako funkcionirate u lokalnoj vlasti? Kakav je komunikacija i odnosi s predstavnicima većine? U kojoj mjeri osiguravanje predstavnika manjinske zajednice u vlasti doprinosi ukupnom boljitku čitave zajednice?
Konkretno, moja funkcija temelji se na Ustavnom zakonu i kao takva omogućuje predstavljanje naše zajednice kao i svih njenih potreba i problema na regionalnoj razini. No, u županijskoj vlasti nisam samo manjinski predstavnik nego u potpunosti konzumiram prava zamjenika župana jer moja politička opcija čini dio vladajuće većine u županiji te sukladno tome, zajedno s županom, radimo na svim stvarima bitnim ne samo za manjinsku zajednicu nego i za našu županiju u cjelini. Na taj način rješavamo probleme i potrebe ljudi kao što su javni prijevoz, školstvo , infrastruktura , zdravstvena skrb itd…. Predstavnici naše manjine u mnogim mjestima gdje je naša manjina čine vlast ili su dio vlasti . Sama činjenica da su birani vijećnici i predstavnici izvršne vlasti govori o njihovoj vidljivosti i dostupnosti zajednici. Sama aktivnost ovisi od osobe do osobe ali često su predstavnici manjina među aktivnijim zastupnicima .
ISKORISTITI SAVJETODAVNU ULOGU
Prošla je godina dana od 6. po redu izbora za vijeća i predstavnike nacionalnih manjina koji mnogi drže ključnim institutom ostvarivanja manjinske politike. Koliko imate uvida kako teče ovaj novi mandat manjinske samouprave?
Nakon izbora provedena je odgovarajuća procedura, vijeća su registrirana s novim članstvom i predsjednicima i funkcioniraju . Nema nekih konkretnih pomaka u odnosu na raniju situaciju , ali moram naglasiti da npr. županijsko vijeće naše nacionalne manjine ima puno veće aktivnosti i to u prvom redu vezano za njegove zakonske ovlasti . Konkretno, razvija svoju savjetodavnu ulogu , djeluje kao dio koordinacijskog sustava vijeća srpske nacionalne manjine pri Srpskom narodnom vijeću, izdaje čak svoj bilten i naravno organizira niz uobičajenih manifestacija i akcija vezanih za našu nacionalnu manjinu na ovom području.
Koliko su lokalne i regionalne strukture vlasti osposobljene i educirane za kvalitetniju suradnju i partnerski odnos s predstavnicima manjinske samouprave? Što bi na tom planu trebalo poduzimati?
Pa jedan značajan problem je potreba bolje informiranosti lokalnih struktura o potencijalnim obvezama prema nacionalnim manjinama i njihovih prava. Ali, s druge strane i sami predstavnici nacionalnih manjina , trebali bi iskazivati veću operativnost kako bi se mogle realizirati određeni programi . Vrlo važno je ostvariti dobru komunikaciju , da se prijedlozi adresiraju i da se razmotre mogućnosti njihova rješavanja , onda se postupno uvijek nalaze i mogućnosti. To govorim iz iskustva vlastite prakse jer mi imamo odličnu suradnju i s županom , nadležnim službama i svim jedinicama samouprave.
NASTUPATI KAO POZDAN PARTNER
Kako same manjine, odnosno njihovi pripadnici mogu mijenjati te odnose? Što bi eventualno istaknuli kao nedostatke manjinskih institucija kada je u pitanju rad u lokalnim sredinama. Što bi one trebali možda mijenjati kako bi podigli kvalitetu i efikasnost svoga rada?
U pravilu moji su prijedlozi manjinskim predstavnicima i institucijama da konzumiraju svoja prava u skladu s zakonom , a to je da na vrijeme naprave prijedloge programa rada i da ti prijedlozi budu suglasni zakonskim okvirima i statutima vijeća, odnosno njihovim ovlastima , da prate rad jedinica lokalne samouprave odnosno njihove pripreme proračuna i drugih akata jer tako mogu uticati i davati prijedloge i sugestije za određene stavke proračuna . Na taj način će se predstaviti kao pouzdan partner u izradi proračuna jer to je temeljni akt i jedinica lokalne i regionalne samouprave i bez da ste u suglasju s njegovim odredbama ne možete ništa napraviti . Vijeća moraju biti aktivnija i u čestoj i konkretnijoj komunikaciji s predstavnicima lokalnih vlasti .
Ima mišljenja ( stručnih i političkih ) koji upozoravaju da ako ne dođe do promjene uloge i statusa tijela manjinske samouprave moguće je i urušavanje tog sustava . Koliko vam se te ocjene čine realnim?
Ima područja gdje su predstavnici nacionalnih manjina dio izvršne vlasti ili čak same i čine tu vlast i tu vijeća imaju manju funkciju i postavlja se čak i pitanje njihove potrebe ili svrsishodnosti u tim okolnostima jer predstavnici manjina kroz institucije izvršne vlasti mogu rješavati svoje probleme . Ali tamo gdje predstavnici nacionalnih manjina nisu dio izvršne vlasti vijeća i predstavnici su definitivno potrebni . Oni su savjetodavno tijelo , oni su u mogućnosti da detektiraju probleme , želje pa i mogućnosti jedne zajednice te ih staviti na znanje onima koji o tome odlučuju . I zato je uloga vijeća ključna tamo gdje nemamo političku participacije nacionalnih manjina u izvršnoj vlasti .
DOBRE PRIPREME ZA PROJEKTE
Da li su i u kojoj mjeri Operativni programi Vlade za nacionalne manjine potaknuli i veću aktivnost manjinskih zajednica u lokalnim sredinama? Postoji li dovoljna svijest o benefitima koje nacionalne manjine kroz ostvarivanje svojih projekata i programa donose za bolje, efikasnije i produktivnije
Na osnovu Operativnih programa veliki je broj sredina u kojima žive manjine ostvario financijska sredstva po pitanju komunalne infrastrukture , gospodarskog , poljoprivrednog i obrtničko -poduzetničkog razvoja, zadovoljavanja kulturnih, i socijalnih potreba itd. Kroz te programe niz sredina i zajednica konzumira pravo i povlači značajna sredstva za projekte. A uspjeh ovisi od mjesta do mjesta . Tamo gdje je neka zajednica dobro pripremljena za aplikacije, gdje su osigurani preduvjeti ( npr. građevinske dozvole itsl. ), naravno da su tu rezultati bolji . Tamo gdje imate samo ideju doći će to u situacije blokade , otpora i sl. jer je put od ideje do realizacije složen i zahtjeva npr. izradu ozbiljnog projekta , rješavanje imovinsko pravnih odnosa itd.. Tamo gdje su predstavnici nacionalnih manjina pripremljeni rezultati su jako dobri ( projektna dokumentacija , suradnja sa službama jedinica lokalne i regionalne samouprave itd. ) . No bez obzira na teškoće i prepreke bitno je da postoje Operativni programi jer oni značajno doprinose podizanju kvalitete uvjeta života pripadnika nacionalnih manjina na mnogim područjima.
OSIGURATI ZASTUPLJENOST
Faktički se približavaju novi lokalni izbori. Kakva su očekivanja kada su u pitanju nacionalne manjine ? Koliko su se promjene Zakona o lokalnim izborima po kojima su i održani protekli lokalni izbori pokazale značajnim , uspješnim i svrsishodnima za nacionalne manjine ? Što očekujete od sljedećih lokalnih i regionalnih izbora?
Izmjenama Zakona o lokalnim izborima nacionalnim manjinama je osigurana bolja participacija u tijelima lokalnih i regionalnih jedinica jer je naknadno dopunskim izborima dobar dio nacionalnih manjina uspio postati dio predstavničke i izvršne vlasti. Time su postali partneri u kreiranju mjesnih politika i donošenju odluka. To je još više došlo do izražaja tamo gdje su pripadnici nacionalnih manjina bili podrška većim političkim opcijama i osiguravali im stabilnu većinu. Ono što je nažalost negativno to je da je popis stanovništva pokazao u nekim sredinama da smo kao pripadnici manjina došli na razinu ispod nivoa koji osigurava sudjelovanje u predstavničkoj i izvršnoj vlasti . No ja vjerujem da će u mnogim sredinama predstavnička tijela jedinica lokalne i regionalne samouprave, tamo gdje manjine gube dosadašnja prava na predstavljanje pronaći model da osiguraju odgovarajuću političku zastupljenost pripadnika nacionalnih manjina . To je u interesu i manjina ali i većine jer su mnogi problemi i rješavani političkom zastupljenošću nacionalnih manjina u jedinicama lokalne samouprave. Tih problema ima još puno i odgovarajuća participacija manjina važan je put u njihovom rješavanju.
Član ste Koordinacija zamjenika župana iz redova nacionalnih manjina. Kako ta institucija može doprinijeti rješavanju manjinskih problema?
Mandati zamjenika župana su ograničeni i tamo gdje zamjenici župana nisu dio vladajućih struktura njihova je moć i utjecaj relativno mali . A tamo gdje su dio vladajućih struktura tu su prihvaćeni kao partneri i to je naš slučaj .u kninsko- šibenskoj županiji . I mi tu moramo pohvaliti vodstvo županije na čelu s županom Markom Jelićem koji pokazuju puno razumijevanje i prihvaćanje potreba nacionalnih manjina koji se preko mane ali i drugih iznose i adresiraju županiji i njenim tijelima . Iskustva su različita i Koordinacija je pravo mjesto da se iznose ta različita iskustva, da se razmjenjuju metode i pristupi u radu i da se traže i razvijaju što bolje metode komunikacije s županijskim tijelima kako bi se postizala što veća učinkovitost u rješavanju problema . Pripadnici Koordinacije su većinom i pripadnici određenih političkih stranaka pa je to i dobar politički kanali da se na pravom mjestu , u Saboru postave određena pitanja i traže najoptimalniji odgovori .
Autori: Antun Brađašević i Stojan Obradović
Projekt „Izazovi i dileme unapređivanja manjinske politike u hrvatskom društvu„ realizira se uz financijsku podršku Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija